Opbouw en thema's
Elk van de 10 lesdagen staat in het teken van een thema. Zo zijn de eerste zeven lesdagen steeds vanuit een van de zeven chakra's ingevuld. Chakraleer is een onderdeel van de opleiding. Asana's, mantra's, Pranayama en andere vormen van (yoga)beoefening die elke lesdag aan de orde komen hebben steeds uitwerking op het Chakra die op de betreffende lesdag centraal staat.
De structuur van een lesdag is vast, met telkens een andere invulling. De dag begint met zelf ervaren van de asana's tijdens een yogales. Hierbij worden de oefeningen vanuit de traditie van Hatha Yoga beoefend. Vervolgens komt de lesstof in actieve werkvormen aan de orde en wordt een themales gegeven.
Voor kinderen is het belangrijk dat zij binnen hun belevingswereld aangesproken worden. Met didactiek wordt hier steeds aandacht gegeven, en worden de oefeningen voor kinderen aansprekend en begrijpelijk.
Onderstaand wordt een beknopt beeld geschetst van de inhoud van elk van de 10 lesdagen.
Thema | Omschrijving | lesdagen | |
---|---|---|---|
I |
De wortels | Tijdens de Introductie wordt een toelichting gegeven op de opzet en inhoud van de opleiding. De vraag 'wat is kinderyoga?' komt aan de orde. Je doet kennismakingsoefeningen zoals de cirkelceremonie. Deze themadag staat in het teken van het eerste Chakra. Dat betekent bijvoorbeeld dat je gaat gronden en yogaoefeningen voor warming-up leert. | 1 |
II |
Het plezier | De tweede themadag staat in het teken van het tweede Chakra. Je leert allerlei spelvormen gebaseerd op yogaoefeningen. Op een speelse manier leer je je lessen invulling te geven, bijvoorbeeld met gevoelskaarten, muziek, tekenen en kleuren. Een goede houding is uitermate belangrijk, zeker voor kinderen die immers nog in de groei zijn. Je leert dan ook houdingsfouten te herkennen en de toepassing van verbeterende yogaoefeningen en stabiliserende houdingen. | 1 |
III |
De zon |
Het derde chakra -het Zonnevlechtchakra- staat centraal op de derde themadag. Deze dag wordt yogafilosofie behandeld, en hoe je het kind de yogafilosofie uitlegt. Bij yogaoefeningen zoals zonnegroeten en heupopeners, worden indicatie en contra-indicatie behandeld. | 1 |
IV |
Liefde | Het vierde chakra bevindt zich in het gebied van het hart en staat centraal op de vierde themadag. Behandeld worden diverse yogaoefeningen zoals torsies en concentratie- en ontspanningsoefeningen. Daarnaast leer hoe je met kinderen mediteert en visualisaties doet en leer je het toepassen van mandala's en mantra's tijdens de kinderyogalessen. | 1 |
V |
Je uiten | Tijdens de vijfde themadag, welke in het teken staat van het vijfde chakra maak je kennis met 'yoga met z'n tweeën'. Oefeningen richten zich op de ruimte voor jezelf en in verbondenheid met elkaar. Je leert hoe je met massageoefeningen kinderen de kracht van het aanraken kunt laten ervaren. Specifiek komen hierbij de yogaoefeningen met achteroverbuigingen aan de orde. | 1 |
VI |
Ik zie | Zien met het derde oog, het zesde Chakra, is het thema voor de zesde dag. Yogaoefeningen bij dyslexie komen aan de orde, evenals vooroverbuigingen. Het programma wordt ingevuld met speciale aandacht voor peuter- en kleuteryoga. | 1 |
VII |
Ik weet | Het weten zit in je kruin, bij de zevende Chakra. Deze dag leer je over de adem en de werking van de ademoefeningen. Als yogaoefeningen worden de zijwaartse buigingen geoefend. | 1 |
VIII |
Anatomie van het kind | De achtste themadag is geheel en al gewijd aan de theorie en de praktijk van de anatomie van het kind: specifiek wordt aandacht geschonken aan de spieren en de botten. Yogaoefeningen hebben op deze dag betrekking op de behandelde spieren en botten. | 1 |
IX |
Balans | Met de yogaoefeningen die deze dag geoefend worden, word je uitgedaagd tot het zoeken van balans. Balansoefeningen zijn dan ook het onderwerp en de focus op deze dag. Ook leer je yogaoefeningen voor yoga op school (bijvoorbeeld bij een gymles) en yoga in de klas. De oefeningen voor yoga in de klas zijn bijvoorbeeld gericht op het wegnemen van spanningen voor een toetsmoment, Ook wordt behandeld hoe om te gaan met het drukke en het stille kind in de kinderyogales. | 1 |
X-XI |
Presentaties/ rituelen |
De presentaties van de eindopdrachten vinden plaats, en daarna vindt het afsluitend ritueel plaats: de feestelijke uitreiking van de certificaten. Bij meer dan 6 deelnemers wordt er een elfde lesdag georganiseerd. |
2 |