Opbouw en thema's
Elk van de lesdagen staat in het teken van een thema. In de tieneryoga docentenopleiding wordt iedere lesdag aandacht besteed aan mindfulness. Daarbij komen zeven verschillende onderdelen aan de orde, zoals hier onderbeknopt bij de lesdagen is aangegeven. Met mindfulness kan gekozen worden naar binnen te keren en te (leren) luisteren naar de stem van het hart. Dit leidt tot 'in het moment zijn' en van daaruit bewuste keuzes te maken hoe om te gaan met het moment van het NU.
De opzet van elke lesdag is steeds hetzelfde maar met telkens een andere invulling. De dag begint met zelf ervaren van de Asana's tijdens een yogales. Hierbij worden de oefeningen vanuit de traditie van Hatha Yoga en Ashtanga Yoga beoefend. Vervolgens komt de lesstof in actieve werkvormen aan de orde en wordt een themales verzorgd. Voor tieners is het belangrijk dat ze leren omgaan met (nieuwe) lichamelijke, mentale en spirituele aspecten van het leven en hun ontwikkeling. Bij Puretieneryoga wordt de verbinding met deze aspecten gelegd.
Onderstaand wordt een beknopt beeld geschetst van de inhoud van elk van de dagen, die gekoppeld zijn aan de elementen uit de natuur.
Thema | Omschrijving | lesdagen | |
---|---|---|---|
I |
Aarde | De eerste lesdag dat je in aanraking komt met tieneryoga en de asana's die je de dag beoefend staat in het teken van gronden. In termen van mindfullness: 'goed voor jezelf zorgen'. Met aandacht voor houding en stemming. Er wordt ingegaan op de fasen in het 'puberen'. | 1 |
II |
Water | Tijdens de tweede lesdag komen de ontwikkeling van de hersenen en de relatie met de lichamelijke ontwikkeling aan de orde. Met aandacht voor de aangename momenten, het oefenen van die aandacht en ontspannen in het moment. Asana's worden activerend in Yoga Flows (Vinyasa) beoefend. | 1 |
III |
Vuur | Op de derde lesdag staat de didactiek in het teken van het begeleiden en assisteren door middel van bijvoorbeeld adjustment van tieners in de houdingen bij het beoefenen van asana's. Als vervolg op de eerste twee lesdagen wordt bij het onderdeel Mindfullness de relatie tussen gedachten, gevoelens en emoties toegelicht. | 1 |
IV |
Lucht | Het begrijpen van je hartekracht en jezelf -je 'ik'- staan centraal op lesdag vier. Tijdens deze lesdag wordt vanwege de relatie met het element Lucht (Vayu of Prana) Pranayama behandeld. De asana's die beoefend worden ondersteunen hierbij door houdingen als borstopeners en andere oefeningen die een werking hebben op het vierde chakra. | 1 |
V |
Ether | Het element wordt met de lesdagen steeds vluchtiger, ongrijpbaarder. Dit ondersteunt het belang van interpretatie en communicatie. Dit gaat verder dan het je durven uiten, wat daar onderdeel van is. Het gaat daarbij ook om vertrouwen in jezelf, maar ook van anderen. Je beoefent dat door het beoefenen van partneryogahoudingen. De asana's die op lesdag vijf worden beoefend hebben sterke werking op de keelchakra. | 1 |
VI |
Kosmos | Het kosmische element lijkt grenzeloos, maar we hebben allemaal besef van grenzen nodig. Tijdens lesdag zes leer je tieners omgaan met eigen grenzen door te leren luisteren naar signalen van het lichaam en onaangename momenten. Je leert tieners een spirituele dimensie in het beoefenen van Yoga ontdekken en integreren in hun leven aan de hand van de zeven spirituele wetten van Yoga van Deepak Chopra. | 1 |
VII |
Balans | Op lesdag zeven wordt balans als uitdaging in het nu beoefend. Zowel in asana's als bij het onderdeel Mindfullness. Naast de asana's tijdens de yogales worden visualisaties en meditaties beoefend, en leer je hoe deze bij yogalessen voor tieners zijn in te zetten. | 1 |
VIII |
Presentaties | Op deze dag zijn de presentaties van de eindopdrachten. In de middag vindt het afsluitend ritueel plaats: de feestelijke uitreiking van de certificaten. | 1 |
IX |
Vinyāsa YogaFlows | Speciale aandacht voor Vinyāsa YogaFlows met aandacht voor didactiek ten behoeve van de verantwoorde begeleiding van- en uitvoering door tieners. | 1 |
X | Yin Yoga | Speciale aandacht voor Yin Yoga met aandacht voor didactiek ten behoeve van de verantwoorde begeleiding van- en uitvoering door tieners. | 1 |