Asana Pradipika is een blog waarin een asana (een yogahouding of -oefening) in de 'spotlight' wordt gezet. Deze verschijnt ook als artikel in het yogazine van Pureyoga.

 

yogazine

Dhanurasana - de Boog

Bij een yogales voor de nier- en de blaasmeridiaan wordt gewerkt aan het loslaten van de ademhaling, de stroom van gedachten, het voelen van emoties, enzovoorts. Blokkades en spanningen in het lichaam kunnen hiermee verwerkt worden, omdat bij stress en spanning vaak op een bepaalde plek afvalstoffen opgehoopt worden. Dit kan lijken alsof spieren vast zitten, en kunnen hard aanvoelen. Yoga oefeningen met aandacht voor de nier- en de blaasmeridiaan helpen deze afvalstoffen af te voeren.

Een van de oefeningen met werking op de nier- en de blaasmeridiaan, en de organen zelf, is Dhanurasana – de Boog. 'Dhanur' is Sanskriet en betekent boog, gebogen.

Yoga is onderdeel van de Vedische Filosofie die uitgaat van de wetten van de natuur. De oefening de Boog doet denken aan het levenswiel van de Kelten, het medicijnwiel van de oorspronkelijke Noord-Amerikanen , cirkelrituelen, maar ook aan al die cirkels die er in ons leven zijn....in de vorm van een leven, een jaar, een dag.... Veel inheemse, traditionele volken werken met de cirkel. Hierbij spelen de vele aspecten van de cyclus van de dag, het jaar en de seizoenen een rol.

In Hindoeïstische tradities is Ganesha een populaire en geliefde god. Sommigen zeggen zelfs de meest populaire god. Ganesha is de god met het olifantenhoofd. Hij is een zoon geboren uit de geest van Shiva en Parvati. Samen vormen zij het traditionele gezin, en als spirituele symbolen staan zij hiermee dicht bij de 'gewone' mensen en hun dagelijkse beslommeringen. Ganesha staat voor de mensen symbool voor het dagelijkse leven, en is god van kennis en inzicht. Door de combinatie van het lichaam van een mens en het hoofd van een olifant wordt onze verbeelding uitgedaagd zich te ontwikkelen van het grove tot het subtiele, van het bekende naar het onbekende. Hij heeft de macht en de kracht van een olifant om alle hindernissen en obstakels uit de weg te ruimen. Hij leert aan de mensen dat het pad tot kennis en (zelf)inzicht leidt tot het verdrijven van demonen en angsten. Deze energie kunnen we meenemen in het beoefenen van de yogahouding 'de Boog'. Die de nieren en de blaas ondersteunt 'het loslaten van obstakels' ofwel het loslaten en afscheiden van afvalstoffen.

Dhanurasana  - de Boog

 De boog is naast een vorm in de natuur ook een wapen. Wat weer sterk refereert aan de boogschutter Arjuna in de Bhagavad Gita. Het oude geschrift verteld ons ondermeer dat we geluk en tegenspoed zonder gehechtheid dienen te ervaren, omdat ze komen en gaan als de seizoenen en zintuigelijke indrukken zijn. We kunnen obstakels in ons leven beschouwen als gelegenheden voor persoonlijke groei. De Bhagavad Gita is een verhaal over waarheid versus macht, een verhaal over liefde, tegenover gebondenheid, het doen van je eigen plicht tegen over twijfel, het plezier, pijn, winst en verlies, overwinnen en nederlaag als gelijk leren beschouwen. De Bhagavad Gita is een verhaal over het leven. De uitdagende booghouding geeft je een kans het advies van de Bhagavad Gita in de beoefening toe te passen: zoals bijvoorbeeld niet hechten aan de resultaten van je handelen. Ook niet aan de uitvoering en resultaten van de booghouding.

Uitgangshouding
Buikligging. Adem door.
Uitvoering oefening
Breng je armen eerst gestrekt boven je hoofd. Je voorhoofd rust op de grond. Blijf zo voor een moment doorademen. Leg je handen langs je zij naar achteren, handpalmen omhoog. Benen enigszins uit elkaar.
Buig je benen en breng je voeten richting je billen. Pak met je handen de buitenkant van je enkels beet. Breng op een inademing eerst je benen omhoog en daarna in 1 lijn je hoofd en bovenlichaam. Houd je armen recht en gebruik de kracht van je benen om de schouders naar achteren te bewegen. Duw met je voeten je handen weg om meer de boog te laten ontstaan. Niet forceren!
Adem gedurende twee tot vijf ademhalingen door in de houding.

Adem uit, breng je benen, borst en hoofd omlaag en laat je voeten los.
Kom in de houding van het kind.
Werking
De houding maakt de wervelkolom soepel en je borst ruim. Wekt eetlust op en bevordert de spijsvertering. Versterkt mogelijk de functie van de nieren en de bijnieren.
Symboliek
Breng evenwicht in wil en overgave zodat (in) liefde kan worden ervaren.
Contra-indicatie:

Zwangerschap, recente buikoperatie, ernstige rugklachten, hoge bloeddruk.

Houd je hoofd en de ogen naar voren gericht bij nekklachten.

Contra-houding:
Houding van het kind.

 

Nieuws en berichten ontvangen?

April 2020
M D W D V Z Z
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30